Książki

Czy otrząsnęliśmy się z bierności, nastroju biadolenia i bezsiły? (…) Czy w działaniu na rzecz słabych, ubogich, odciętych od kultury okazaliśmy się skuteczni, zdolni do braterskiej współpracy? (…) Co musimy zrobić dla zdewastowanej przyrody i umierających bibliotek, aby z dołu od potrzebujących odezwały się głosy pochwały i wdzięczności? Wtedy może i biskupi pochwalą nas z góry i przestanie być „cicho o świeckich”. („Przegląd katolicki” 6/94).

Jan Paweł II

Prezentowane poniżej książki można wypożyczyć. Więcej informacji o sposobie wypożyczenia i o książkach na grupkach.


 

Biblia w świecie mitów. W powszechnej świadomości funkcjonują dwa modele myślenia. Według jednego z nich, Biblia nie posiada żadnej szczególnej wartości i trzeba ją zaliczyć do mitów, rozumianych jako pierwotne i fałszywe poznanie prymitywnych kultur. Według innego sposobu myślenia Biblia jako księga święta, przez żydów i chrześcijan uważana za Słowo Boga, daleka jest od mitycznego sposobu myślenia, a ewentualne podobieństwa są jedynie drugorzędne. Oba te sposoby ujęcia stosunku Biblii i mitów są zupełnie błędne, przede wszystkim z powodu błędnych pojęć, które głoszone były przez różne pseudoautorytety .Potrzeba zatem przede wszystkim sprecyzowania pojęć, a następnie wyprostowania pseudonaukowych fałszów, aby zrozumieć wartość mitu jako sposobu ludzkiego poznania, aby potem zrozumieć, że Biblia, która powstała w czasach powszechnego panowania myślenia mitycznego, pisana po ludzku i dla ludzi, w wielkim stopniu posługuje się mitem i w jego języku wyraża swoje wzniosłe treści.Mit nie jest jedynym sposobem przemawiania Biblii, a mit stosowany w Biblii ma swoje szczególne oblicze, niemniej nie można zrozumieć treści biblijnych bez nauczenia się odczytywania ich w języku mitu.Książka podejmuje wspomniane tu zagadnienia, choć ze względu na ogrom materiału nie może go wyczerpać. Wskazuje jednak drogi, którymi rozumienie Biblii musi podążyć, jeżeli nie chce wikłać się w sprzecznościach, których na historycznej drodze poznawania Biblii nie brakowało.

Starannie opracowana i uwzględniająca bardzo szeroki zakres literatury przedmiotu książka podejmuje problematykę zakorzenienia Biblii w kulturze, ukazuje literackie etapy powstawania ksiąg biblijnych, aby na tym tle zwrócić uwagę na sześć podstawowych tematów teologicznych. Autorka w zwięzły sposób przedstawiła wiele zagadnień, które pozwalają zobaczyć Biblię na szerokim tle historycznym i kulturowym i zapoznać się z głównymi jej wątkami.Książkę można zaliczyć do działu popularyzacji Biblii, jest to jednak popularyzacja na bardzo wysokim poziomie naukowym, a swoje stwierdzenia dokumentuje odwołaniem się do poważnych prac naukowych polskich i zagranicznych. Napisana jest w sposób bardzo przystępny, co czyni ją tym bardziej godną polecenia wszystkim, którzy z pomocą tego przewodnika będą mogli poruszać się w przestronnym obszarze między literaturą, do której Biblia przynależy, a teologią, którą przedstawia.

Książka, która ”nie powstała w zaciszu pracowni naukowej”, lecz ”zrodziła się w samym sercu życia”. Oto niektóre rozdziały: Natchnienie biblijne a naukowe badanie Pisma Świętego. Czy w Biblii są teksty niemoralne? Jak nauka odczytuje dzisiaj Biblię? Problem mitów w Starym Testamencie. Powstanie i historyczna wartość Ewangelii. Kazanie na Górze - prawem nowego Ludu Bożego. Polemika z Opowieściami biblijnymi Kosidowskiego i biblijnym serialem telewizyjnym. Bibliografia, słowniczek.

Dziesięć kroków z Ewangelią według św. Marka - medytacje. 

Apokalipsa (z gr. apokalypsis 'odsłonięcie, zdjęcie zasłony, objawienie' od apokalýptein 'odsłaniać, ujawniać'; apó 'od' i kalýptein 'zasłonić') – w terminologii judaistycznej i chrześcijańskiej literatury religijnej to opis szczególnego rodzaju proroctwa, dotyczącego tego, co ma się wydarzyć w dniach ostatecznych, przekazywanego przez Boga wybranemu prorokowi. Badania historyczne wskazują, że zwyczaj pisania apokalips powstał wśród zhellenizowanych Żydów, a następnie rozpowszechnił się również wśród chrześcijan. W Starym Testamencie księgą apokaliptyczną jest Księga Daniela[1]. Apokaliptyczny charakter mają też fragmenty innych ksiąg, jak Iz 24 – 27. Najbardziej znaną apokalipsą jest Apokalipsa św. Jana, stanowiąca ostatnią część Nowego Testamentu. Księga ta pierwotnie była nazywana "Objawieniem Jana", zaś jej bardziej popularna nazwa została wywiedziona z pierwszych słów tej księgi, gdzie słowo „apokalipsa” było użyte w kontekście objawienia. Od tego utworu pochodzi określenie gatunku literackiego, była to pierwsza księga nazwana apokalipsą/objawieniem, chociaż gatunek ten istniał wcześniej. Apokalipsą nazywano też inne podobne księgi, których autorami byli zarówno wyznawcy judaizmu, jak i chrześcijanie.

Aniołowie istnieją. Przede wszystkim w świecie duchowym. Są też konkretnymi osobami. Problem w tym, że czasem o tym zapominamy… Książka Stanisława Biela to zaproszenie w podróż z aniołami. Wraz z autorem przypominamy sobie o ich funkcjonowaniu i roli na kartach Pisma Świętego. Ale, co najważniejsze, przekonujemy się także, że aniołowie są zawsze gotowi, by nas wspomagać i nam służyć. Aniołowie to nie tylko przewodnik i kompendium po świecie istot niebieskich, ale także podręcznik do głębszej medytacji.

Rozmawiać z aniołami umiałam od zawsze, ale kiedy skończyłam osiem lat stałam się powierniczką ich trosk i radości. Nie mogłam tylko zrozumieć, dlaczego anioły wybrały akurat mnie. Może dlatego, że miałam dużo więcej czasu niż inni? Słabe zdrowie nie pozwalało mi uczestniczyć w normalnym dziecięcym świecie. Omijało mnie wiele przyjemności, w zamian przybywało mnóstwo czasu na obserwację mijających mnie chwil. Może właśnie wtedy znalazłam tamten świat? A może to on odnalazł mnie?

Alegoryczno - symboliczna lektura Biblii była typowa dla starożytnego i średniowiecznego chrześcijaństwa. W obrazach i opowiadaniach biblijnych szukano nie tylko świadectw historii, ale żywego Słowa, które oddziaływałoby na wyobraźnię. Biblia byłą postrzegana jako drogocenny klejnot mieniący się tysiącami znaczeń. To bogactwo tradycji może ożywić również współczesną lekturę Pisma świętego. Żyjemy przecież w erze obrazu. Nie tylko wyświetlanego na ekranie komputera, ale również powstającego w naszej wyobraźni podczas obcowania z tekstem biblijnym.

Lektura obowiązkowa, dla wszystkich, którzy czytają Biblię. Zarówno dla profesjonalistów – duszpasterzy, katechetów, liderów grup, zaangażowanych chrześcijan, itd. – jak i dla każdego humanisty, który zechce poszerzyć swoje horyzonty o bogactwo symboliki biblijnej, stanowiącej istotny element kultury i cywilizacji europejskiej.

Początkowo książka miała inny tytuł: Ale miałem wspaniałe życie. Tylko powiedziano mi: "Nie przesadzaj. Zresztą to jest dwuznaczne słowo: «wspaniałe»". Zmieniłem na "ciekawe". Chociaż to jest też dwuznaczne słowo. Ale może i lepsze. Bo ta książka jest o życiu w nieludzkim czasie. O życiu za wszelką cenę ludzkim i zgodnym z Ewangelią. A to znaczy: żyć z szacunkiem dla każdego człowieka, niezależnie czy wróg, czy przyjaciel. A równocześnie być wolnym. Nawet w najbardziej groźnych sytuacjach.I o tym jest ta książka. Dla jednych interesująca i ważna, dla innych nudna. Jednak dla wszystkich - świadectwo.

 

autor: ks. Mieczysław Maliński

Miarą naszej wiary jest margines czynów, za które nam nikt nie płaci: ani pieniędzmi, ani rewanżem, ani wdzięcznością. Miarą naszej wiary jest margines dobrych czynów, o których nikt nie wie. Miarą wiary i człowieczeństwa. I temu służy ta książka.

Niezbędnik w domu każdego katolika. Bardzo praktyczne kompendium wiedzy dla wszystkich, którzy w świadomy sposób chcą wyznawać i pogłębiać swoją wiarę na co dzień.

W ABC katolika czytelnik znajdzie:

-  Wskazówki dotyczące życia religijnego,
- Opis roku liturgicznego,
- Powinności duchowe katolika na co dzień i w święta,
- Modlitwy codzienne i na wszystkie najważniejsze okazje,
- Przybliżenie i wyjaśnienie symboliki chrześcijańskiej,
- Opis nabożeństw oraz sposób ich przeżywania,
- Zwyczaje i obrzędy pielęgnujące, umacniające, wzbogacające wiarę.

Książka uzyskała kościelne imprimatur, co potwierdza rzetelność i wiarygodność wszystkich zawartych w niej informacji.